2.Trening umiejętności szkolnych dla sześciolatków
Dlaczego ćwiczenie umiejętności społecznych, w tym szkolnych, jest takie ważne? Ponieważ wpływa w znacznym stopniu na poprawę zachowania dziecka, na jego funkcjonowanie w grupie, zwiększa możliwość uzyskiwania większych osiągnięć w szkole. Dziecko, które wykorzystuje umiejętności społeczne, rzadziej popada w konflikty i kłopoty, czuje się bezpieczniej. Trenowanie umiejętności społecznych wspomaga rozwój i zapobiega wielu problemom, które mogą pojawić się wraz z dorastaniem. Trenowanie umiejętności społecznych stanowi program naprawczy dla dzieci przejawiających zachowania agresywne. Uczy zastępowania zachowań społecznie nieakceptowanych zachowaniami konstruktywnymi. Natomiast dzieciom nieprzejawiającym trudności z zachowaniem daje dodatkowe umiejętności pomagające jeszcze w lepszym funkcjonowaniu w społeczeństwie.

Cel zajęć: Zajęcia pomagają przełamywać nieśmiałość, rozwijają umiejętności społeczne oraz wzmacniają poczucie własnej wartości.
Zajęcia kierowane są:
- do dzieci nieśmiałych - wycofujących się,
- do dzieci niepotrafiących uporać się ze złością, jako program wspierający,
- oraz do dzieci chcących rozszerzyć swoje kompetencje społeczne, jako program edukacyjny.
Program zajęć:
Podczas zajęć dzieci uczą się rozpoznawania swoich emocji, trenują panowanie nad nimi, uczą się ich werbalizowania. Ćwiczą również umiejętności społeczne, w celu zdobywania nowych kompetencji, związanych z zachowaniem się w sytuacjach trudnych i podejmowania mądrych wyborów. Na zajęciach poruszane są następujące tematy:
- Wyrażanie uczuć
- Radzenie sobie ze złością
- Przełamywanie nieśmiałości
- Wychodzenie z „roli klasowej”
- Radzenie sobie z zachowaniami agresywnymi rówieśników
- Rozwiązywanie konfliktów
- Radzenie sobie z przegraną
- Alienacja a akceptacja w grupie rówieśniczej
- Nauka dzielenia się
- Bycie w grupie - ćwiczenie asertywności
- Rywalizacja a kompromis
______________________________________________________
Czas trwania: 12 spotkań x 1,5 godz. |